SKLÍZECÍ MLÁTIČKY

 
 

HOME

 

FOTO

 

VIDEO

 

DOKUMENTY

 

KNIHY

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

Návštěva výrobního závodu Laverda

  V polovině června uspořádala firma BISO Schrattenecker exkurzi do výrobních závodů společností Maschio Gaspardo a Laverda. V tomto příspěvku se budeme věnovat Laverdě. K firmě Maschio Gaspardo a jejím produktům se vrátíme někdy příště.

 

           

 
Historické ohlédnutí
  Výrobní závod firmy Laverda se nachází v městečku Breganze na severu Itálie. Protože jsou v Laverdě hrdí na svoji historii, povíme si nejdříve něco o ní. Firma s více než stotřicetiletou tradicí začala psát svůj příběh v roce 1873, kdy Ditta Pietro Laverda založil svoji první dílnu v S.Giorgio di Perlena (provincie Vicenza). V této dílně pak vyráběl zemědělské nářadí, stroje pro zpracování vína a hodiny do zvonic kostelů. Už v roce 1905 Ditta Pietro Laverda přesunul svůj podnik do Breganze a zaměstnával více než sto zaměstnanců. Výrobní program obsahoval nejrůznější zemědělskou mechanizaci určenou ke sklizni obilovin a vinařské lisy. Dalším důležitým mezníkem byl rok 1930, kdy firmu převzali vnuci Pietro Jr a G.Battista, kteří ji dále rozvíjeli a vytvořili zní jeden z nejvýznamnějších italských podniků té doby. V polovině třicátých let začala Laverda produkovat velmi úspěšné žací stroje 48 A.  Roku 1938 vstoupila do sektoru obilních žacích vazačů a ve druhé polovině čtyřicátých let byl postaven první samojízdný žací stroj. Vzhledem k velkým zkušenostem a dobré pozici na trhu začala Laverda v roce 1956 konstruovat a vyrábět první italské samojízdné sklízecí mlátičky s označením M 60. Dodnes můžeme ještě několik exemplářů těchto mlátiček běžně vidět, jak sklízí obilí. Jejich dlouhé životnosti bylo dosaženo zinkovanou konstrukcí. Laverda je totiž jediným výrobcem sklízecích mlátiček na světě, který podobně jako v automobilovém průmyslu používá zinkování a tím zvyšuje životnost svých výrobků. V dalším období produkovala Laverda i jiné úspěšné typy sklízecích mlátiček včetně svahových verzí AL. Sortiment obsahoval mimo jiné i motocykly, karavany nebo letadla. Tyto aktivity však byly postupem času odprodány nebo přenechány jiným výrobcům
 

           

 

  Až do roku 1980 byla Laverda firmou rodinnou. V roce 1981 ji odkupuje skupina Fiat a technika z Breganze přichází na trh pod označením Fiatagri. Poté co Fiat odkoupil společnost Ford New Holland, jsou mlátičky na trh dodávány pod označením New Holland. V době kdy došlo ke sloučení společností Case IH a New Holland musel být na základě rozhodnutí antimonopolního úřadu výrobní závod Laverda koncernem CNH odprodán,  protože New Holland působil na polovině trhu. Podnik v Breganze převzala skupina Argo patřící rodině Morra, která už byla majitelem závodu Landini. Nový majitelé obnovili tradiční značku Laverda a na trh uvedli novou řadu sklízecích mlátiček a lisů. V roce 2004 odkupuje Laverda německého výrobce strojů pro sklizeň pícnin Fella a začíná spolupráce s koncernem AGCO, jemuž dodává vybrané modely sklízecích mlátiček v barvách Massey Ferguson, Fendt a Challenger. Na základě dobré spolupráce vzniklo v roce 2007 joint venture mezi oběma společnostmi, kdy si podnik v Breganze rozdělili rovným dílem. V roce 2010 získává AGCO zbývajících 50% závodu. V březnu 2011 tento krok schvaluje antimonopolní úřad a Laverda se tak oficiálně stává jeho součástí. AGCO plánuje vybudovat v Breganze evropské centrum pro produkci sklízecích mlátiček. Už nyní tu probíhá produkce všech evropských modelů koncernu AGCO. V průběhu roku 2010 byla do Breganze převedena produkce osmivytřásadlových a hybridních typů z dánského Randers. To, že koncernu AGCO produkuje čtyři značky sklízecích mlátiček znamená určitou obchodní strategii, například v Itálii jinou sklízecí mlátičku z Breganze než Laverdu nekoupíte, naopak třeba v Německu Laverdu v postatě nikdo nezná, protože je distribuce zajištěna přes značku Fendt atd.

 

Jak vzniká sklízecí mlátička

  Současný závod se rozkládá na ploše 22 ha, z čehož 6 ha tvoří plocha zastřešených hal. Roční produkce závodu činí zhruba 1500 sklízecích mlátiček. V roce 2010 bylo vyrobeno 772 kusů, z čehož 415 neslo označení Laverda. Zbytek připadal na ostatní značky AGCO. Tato čísla potvrzují silnou pozici Laverdy na trhu. Zajímavostí je, že si v Breganze vyrábějí veškeré technologie sklízecí mlátičky sami. Jediné subdodavatelské aktivity zahrnují dodávky motorů nebo odlitků, které se v Laverdě následně opracovávají. Další zajímavostí je to, že všechny operace až po montáž a výstupní kontrolu probíhají v jediné hale.
  V první fázi probíhá základní technologické zpracování matriálu, především řezání, tváření, obrábění nebo svařování za pomoci moderních strojů řízenými systémy CNC. Z jednotlivých dílů jsou vytvářeny základní prvky sklízecí mlátičky, například mlátící bubny, koncové převody, variátory, převodovky atd. Připravené komponenty putují do lakovny a poté na montážní linku, kde jsou nejprve smontovány do jednotlivých skupin. Následně začíná vlastní montáž sklízecí mlátičky.Základní stavební prvek představuje šasi s nápravami a sítovou skříní. Na ně se postupně montuje mlátící mechanismus, vytřásadla, zásobník zrna, motor, šikmý dopravník a kabina. V poslední fázi se namontují postranní kryty, výsypný dopravník a stroj se opatří nálepkami. Kapacita montážní linky činí osm sklízecích mlátiček za den. Výrobní proces je nastaven tak, že je vždy za sebou vyráběno šest stejných typů. Každý model prochází tříhodinovou výstupní kontrolou, během níž jsou testovány všechny funkce, a pomocí speciálního přípravku je simulována žací lišta. K vnitropodnikové přepravě jsou používána ocelová kola. Pneumatikami jsou sklízecí mlátičky vybaveny až na základě konkrétní objednávky. Celý proces nejlépe vystihuje fotoreportáž. 

 

          

         

           

           

 
Sklad náhradních dílů

  Filozofií firmy je prodat sklízecí mlátičku s kompletním servisem a proto je důležitou součástí závodu sklad náhradních dílů který čítá 55 000 položek. V době hlavní sezóny od duba do října pracuje dodávkový servis 24 hodin denně, mimo toto období pokud dorazí objednávka a nikdo není přítomen, je vyrozuměn pracovník který má službu a přijde připravit požadovaný díl k expedici. Na skladě jsou všechny díly na stoje se stářím do dvaceti let, samozřejmě sklad obsahuje i díly pro starší stroje, jejich prostor už ale není doplňován protože musí ustoupit zase novým dílům. To ale neznamená že součást která není momentálně na skladě nebude dodána, naopak Laverda dodá jakýkoliv díl, jen jeho dodací lhůty budou trošku větší jelikož musí být znovu vyroben.

 

          

 

Sortiment modelů

  Vlajkovou lodí aktuálního programu je modelová řada M 300 Special Power zastoupená typy M 306, M 305 a M 304. K jejím pohonům jsou použity finské motory Sisu Diesel s výkony 335 nebo 275 koní. Modely M306 a M 304 jsou dostupné také ve verzi Rice s hřebovým mlátícím bubnem. Tyto sklízecí mlátičky jsou dostupné i v provedení s pohonem obou náprav a svahovým vyrovnávacím systémem LS (Leveling System), který udržuje stroj ve vodorovné rovině v příčném směru na svazích do 20 % a v podélném do 8 % v obou směrech. Model M 304 SP LS 4WD Integrale se v podélném směru vyrovnává při jízdě proti svahu do 30% a se svahu  do 10 %. Střední třídu zastupují typy 296 LCS a 255  LCS s motory Sisu Diesel, respektive Iveco o výkonu 275 nebo 245 koní. I tyto modely jsou dostupné v provedení LS. Obě řady jsou vybaveny tříbubnovým mlátícím mechanismem s rotačním separátorem MCS Plus, který je popsán níže. Nejmenší třídu zastupují modely 256 REV, 255 REV a 225 REV s motory Iveco s výkony do 245 koní. Specialitou výrobního programu jsou horské sklízecí mlátičky AL rev a AL quattro které se dokážou vyrovnat do vodorovné pozice v příčném směru na svazích do 40% v podélném do 30% při jízdě proti vrchu a do 10% při jízdě ze svahu. V konstrukci těchto typů je použita celá řada unikátních prvků, které u konkurence nenajdete, přičemž jejich přínos je pro sklizňový proces zcela zásadní.

  Od loňského roku jsou pro sklízecí mlátičky k dispozici nové žací adaptéry FreeFlow se zesílenou konstrukcí, větší šroubovicí průběžného šneku a hydraulickým pohonem přiháněče. Díky těmto prvkům vrostla sklizňová kapacita adaptérů. Důležitým prvkem je PFR válec v komoře šikmého dopravníku uložený před řetězovým dopravníkem. Jeho význam spočívá v rovnoměrném rozvrstvení sklízené hmoty, díky němuž se snižuje zatížení a opotřebení již zmiňovaného řetězového dopravníku. Mlátící buben má průměr 600 mm a mezi mlatkami je osazen závažím, které představují ocelové tyče zvyšující setrvačnost bubnu, čímž dochází ke snížení energetické náročnosti výmlatu – spotřeby paliva. V mlátícím mechanismu je možné regulovat pozici mlátícího koše vpředu i vzadu a tím jej uzpůsobit pro nejrůznější podmínky. Asi nejzajímavějším článkem je systém MCS Plus vyvinutý v roce 1992. Jedná se o rotační separátor, který může být v závislosti na podmínkách, například při sklizni řepky, vyřazen z činnosti jednoduchým přesunutím mlátícího koše nad jeho horní obvod. Hmota tak postupuje z mlátícího bubnu rovnou na prodloužená vytřasadla. Systém je uplatňován na řadách M a LCS, u série REV je aplikován klasický dvoububnový mechanismus s tím rozdílem, že mlátící koš přechází plynule až pod odmítací buben a ten se tak kromě své hlavní funkce podílí i na odlučovacím procesu. Laverda dodnes používá na klikových hřídelích klávesových vytřasadel dřevená ložiska vyvařená v oleji. Každé ložisko je navíc opatřeno mazničkou, což prodlužuje jeho životnost. Nespornou výhodou dřevěných ložisek je jejich dlouhá životnost a v případě potřeby i jednoduchá a rychlá výměna.
 

             

 
Novinky

  Laverda nyní vstupuje i na trh axiálních sklízecích mlátiček se strojem ML 800, tento typ je ale vyráběn koncernem Agco v USA a jeho koncept je shodný s typy MF, Fendt, Challenger nebo Gleaner výkonnostní třídy Class 8. Od příštího roku budou již všechny typy vyráběné v Breganze vybavovány finskými motory Sisu proslulými úsporným provozem. Již na jaře byly představeny nové modely řady M 400 s novým konceptem svahového vyrovnávání realizované pomocí příčných kloubů, zatím ale ještě na trh uvedeny nebyly.

 
Aktivní ukázka

  A to nejlepší na závěr, na firemním umělém kopci nám byla aktivně předvedena činnost svahového vyrovnávacího systém u sklízecí mlátičky AL rev. Jeho svažitost činí 38% a jak již bylo výše uvedeno, dostupnost AL rev je rovných 40%, takže stroj měl ještě určitou rezervu. Impuls k vyrovnávání zajišťuje gravitační kyvadlo napojené na rozvaděč, s ohledem na bezpečnost se stroj vyrovnává nejprve v příčném směru a poté až podélně. Podívat se můžete i na video. Bylo to jedno s posledních předvádění na tomhle polygonu protože do budoucna musí ustoupit výstavbě nových výrobních prostor. A na konec ještě poděkování zástupcům firmy BISO Schrattenecker za pozvání na tuto exkurzi. Další podrobnější informace o sklízecích mlátičkách Laverda naleznete na www.laverda.cz.